بررسی دیدگاه های اخلاقی در میان آراء طرفداران دو مکتب بازار آزاد(لیبرالیسم) و دولت رفاه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده فاطمه پارسی
- استاد راهنما سعید وصالی جعفر هزارجریبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
اخلاق در مباحث رفاهی موضوعی است که علی رغم اهمیت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، کاوشی در مفهوم اخلاق رفاه، بررسی، مقایسه و تحلیلِ سه مفهوم اخلاقیِ آزادی، مسئولیت و نوع دوستی در بین آراء اندیشمندانِ دو مکتب لیبرالیسم و دولت رفاه می باشد. در این پژوهش، نظریه ی آمارتیا کومارسن به عنوان نمونه ای آرمانی در مقوله ی اخلاق رفاه در نظر گرفته شده است، به همین منظور در فصل دوم و پس از درآمدی به مقوله ی اخلاق، نظریه ی آمارتیاسن به طور مفصل مورد بررسی و تدقیق قرار داده شده است. در فصل سوم نیز به صورت مجزا به بررسی آراء اندیشمندان هر دو مکتب لیبرالیسم و رفاه درارتباط با سه مفهوم اخلاقی فوق-الذکر پرداخته شده، فصل چهارم نیز به مقایسه و تحلیل این سه مفهوم اخلاقی بین هر دو مکتب لیبرالیسم و دولت رفاه اختصاص یافته است. در این فصل، شکاف های نظری، نقاط ضعف و قوت هر یک از نظریات، مورد تحلیل قرار گرفته و هم چنین جایگاه هر کدام از دو نحله نیز با نظریه ی سن مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش کیفی و مطالعه اسنادی می باشد. در مجموع، چند نتیجه ی کلی از این مطالعه حاصل شده است که عبارتند از: الف) هر دو مکتب لیبرالیسم و رفاه به دلیل نگاه تک بعدی و بنیادگرایی نسبت به ارزش های پذیرفته شده شان نتوانسته اند خود را با واقعیت های جامعه مدرن، نیازها و ارزش های انسانی تطبیق دهند. ب) لیبرال ها با تکیه بر انتزاعیات و تفردگرایی خام بازار از برخی مسائل اجتماعی مانند نابرابری، فقر و بی عدالتی غافل مانده اند. ج) اصحاب رفاه نیز به دلیل توجه به نیازهای رفاهی و مادی، برخی ارزش های انسانی مانند آزادی را به فراموشی سپرده اند. د) سن با تکیه بر واقعیات و درک نیازهای انسانی، بر آشتی اخلاق و اقتصاد رفاه تاکید دارد، نظریه ی وی با اهمیتِ بر قابلیت، آزادی، عاملیت و تعهد، قابلیت کاربست و الگو شدن در مقوله ی اخلاق رفاه را دارد
منابع مشابه
تأثیر آراء فلسفی ملاصدرا بر مکتب اخلاقی او
آراء فلسفی ملاصدرا بر قواعد کلی و جهت گیریهای اخلاقی او (از این دو به مکتب اخلاقی تعبیر میکنیم) تأثیرگذار است. وجودشناسی ملاصدرا اخلاق را زیر مجموعۀ نظام هدفمند الهیاتی خود قرار داده و تلقی او از هستی و انسان پیامدهای متمایزی در مکتب اخلاقی وی داشته است. بنابر مبنای تجرد نفس ارتباط اعمال انسان و سرنوشت اخروی او و نیز بحث تناسخ باطنی (که با لزوم مراقبه و محاسبه اخلاقی مرتبط است) بستری مناسب م...
متن کاملدولت قانونمند و دولت رفاه چالشهای دو نظریه در عرصه سیاسی – حقوقی اروپا
در جستجو به دنبال یافتن شالوده های نظری گسترة فعالیتهای دولت و دخالتهایش در جامعه‘ از یک سو در مقابل اندیشه دولت رفاه با سرشتی مداخله جویانه قرار می گیریم و از سوی دیگر ‘ اندیشه دولت قانونمند را به عنوان نگاهبان هنجارهای دموکراتیک و حمایت از حقوق و آزادیهای انسان‘ پیش رو داریم . این دو اندیشه به واسطه سرشت خویش به تقابل با یکدیگر بر می خیزند. نوشتار حاضر‘ مدخلی است بر تحلیل چالش های میان دو اند...
متن کاملتوسعهی پایدار گردشگری از دیدگاه دو مکتب ایدهآلیسم و پراگماتیسم
توسعه پایدار گردشگری مجموعهای از اصول، خطمشیها و روشهای مدیریتی برای ترسیم مسیر توسعهی گردشگری به گونهای است که رفاه جوامع انسانی و سلامت اکوسیستمهای طبیعی در دراز مدت تضمین شود. در این میان برداشتهای متعددی از این مفهوم و شیوه تحقق آن وجود دارد که خود معلول پارادایمهای فکری و دیدگاههای مختلف صاحبنظران است. آشنایی دقیقتر دانشپژوهان و مدیران اجرایی گردشگری ایران با این مکتبهای فلسف...
متن کاملابنمقفع و مکتب اخلاقی وی
ابنمقفع، از حلقههای مهم انتقال اخلاق از دوره باستانی ایران و هند به دوره اسلامی است. از وی یازده رساله کوتاه و بلند به جای مانده که ده رساله در حوزه اخلاق پژوهی است. گرچه بیشتر آثار وی ترجمه از پهلوی به عربی است اما او یک مترجم معمولی، حتی یک اخلاقنگارصرف نبود؛ بلکه ویژگیهای شخصی و شخصیتی، حرفهای و موقعیت سیاسی او، شأن وی را به یک اخلاقپژوه، اگر نگوییم یک فیلسوف سیاسی،[i] ارتقا داد. اما ح...
متن کاملدولت قانونمند و دولت رفاه چالشهای دو نظریه در عرصه سیاسی – حقوقی اروپا
در جستجو به دنبال یافتن شالوده های نظری گسترة فعالیتهای دولت و دخالتهایش در جامعه‘ از یک سو در مقابل اندیشه دولت رفاه با سرشتی مداخله جویانه قرار می گیریم و از سوی دیگر ‘ اندیشه دولت قانونمند را به عنوان نگاهبان هنجارهای دموکراتیک و حمایت از حقوق و آزادیهای انسان‘ پیش رو داریم . این دو اندیشه به واسطه سرشت خویش به تقابل با یکدیگر بر می خیزند. نوشتار حاضر‘ مدخلی است بر تحلیل چالش های میان دو اند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023